پروژه‌ی پزشک‌یار

تشخیص‌ - درمان‌ - پیش‌گیری

پروژه‌ی پزشک‌یار

تشخیص‌ - درمان‌ - پیش‌گیری

۶ مطلب توسط «محمد مشکینی» ثبت شده است

#کرونا_را_شکست_میدهیم، یک چالش #جشن_پیروزی_انسجام_ملی است.

محمد مشکینی | چهارشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۴۸ ق.ظ | ۰Komento(j) نظر

#چالشـملیـشکستـکرونا

پدیده‌ای که طی چند روز اخیر با رسانه‌ای شدن آن در کشور عزیزمان اتفاق افتاده و عمده اخبار و گفت‌وگوهای روزمره را به خود اختصاص داده؛ #کرونا می‌تواند یکی از #خاطرات_خوب_یا_بد نسل ما برای نسل آینده باشد. به هر روی #دیر_یا_زود #اپیدمی_کرونا مثل تمام اپیدمی‌های گذشته این کره خاکی تمام خواهد شد و آن هنگام است که این تصویر از آن #خاطره جایگزین افکار و رفتار همه‌ی ما خواهد بود که چگونه در این #انسجام_ملی به یکی از #بیماریهای_مسری_فراگیر_بین‌_المللی فائق آمدیم؟
مخصوصا هم‌اکنون که با سیل و زلزله در نقاط مختلف کشور همراه بوده و تمرکز امکانات امدادرسانی بهداشت و درمان در چند نقطه ضروری و مطمئنا دشوار خواهد بود.
اکنون که وزارت بهداشتمان با بخش‌نامه‌ای سعی در تمرکزگرایی و توزیع عادلانه وسایل حفاظتی و بهداشتی برای تمام افراد جامعه داشته، تا چه حد سریع و در لحظه نسبت به در اختیار گذاشتن آنها برای تمامی افراد اقدام خواهد کرد؟!؟!
تولید کنندگان، وارد کنندگان، توزیع‌کنندگان و عرضه‌کنندگان لوازم بهداشتی و حفاظتی تا چه حد به رعایت اصول اخلاقی، پرهیز از احتکار اجناس و عدم افزایش قیمت آنها وفادار خواهند ماند؟!؟!
اکنون که از مردم دعوت به حضور در منازل و عدم رفت‌وآمد و ارتباطات غیرضروری در خارج از منزل می‌شود تا چه میزان توان تامین مایحتاج روزمره خود به قیمت سابق و حدالمقدور با کمترین هزینه‌ی ارسال توسط شرکت‌های خرده‌فروش و پخش آنلاین فراهم خواهد شد؟!؟!؟
تا چه میزان کارفرمایان و صاحبان مشاغل نسبت به کاهش فعالیت‌های غیر ضروری و حضور و تجمع کمتر پیمانکاران و کارگران اهتمام خواهند ورزید؟!؟!
و تا چه میزان شرکت‌های بیمه‌ای و سازمان‌های حمایتی در جبران ضرر و زیان ناشی از این تعطیلی با کارفرمایان و کارگاه‌ها همکاری خواهند داشت؟!؟!؟
اکنون که میزان مسافرت‌های درون‌شهری با استفاده از وسایل نقلیه عمومی کاهش یافته چه میزان شرکت‌های تاکسیرانی آنلاین و آژانس‌های شهری در رعایت قیمت‌گذاری، منصفانه عمل خواهند کرد؟!؟!؟
اکنون که پرسنل بهداشت و درمان همچون دوران جنگ در خط نبرد مبارزه هستند چه میزان حمایت توسط اطرافیان، آشنایان و جامعه در گذار از این مرحله از خانواده‌ی آن‌ها انجام خواهد شد؟!؟!
تا چه میزان عموم افراد جامعه با رعایت اصول اولیه بهداشت (مخصوصا استفاده از ماسک و دستکش)، کاهش ارتباطات غیرضروری و ... نسبت به بالا بردن #ایمنی_جمعی کوشا خواهند بود؟
و بسیاری سوالات دیگر...
هر شخص در هر نقطه‌ای از این کشور مسئول است و این #پدیده‌ی_گذرا شاید تنها انجام #چالش یا #مانوری باشد برای آزمودن این #انسجام_ملی؛ آیا موفق و سربلند از آن در پایان،  #جشن_پیروزی_انسجام_ملی خواهیم گرفت یا نه؟!
و آیا سربلند از آن برای #آیندگان #خاطراتمان را خواهیم گفت یا نه؟!

  • محمد مشکینی
  • ***لطفا برای پشت‌يبان‌ی و حمایت از ما روی لینک‌های مربوط‌ه و یا سربرگ مزبور کلیک نمای‌ید. با تشکر***

۵۰۳- اصول سواد رس‌انه‌ای و روزنامه‌نگاری

محمد مشکینی | شنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۸، ۰۴:۳۴ ب.ظ | ۰Komento(j) نظر

ضرورت حضور چنین درس‌نامه‌ای در مجموعه‌ی پزشک‌یار با توجه به گسترده‌گی و وسعت شبکه‌های اجتماع‌ی و اخبار منتشر شده در آن‌ها که می‌توان‌ند حتی اخبار مرتبط با به‌داشت و سلامت عموم‌ی، همه‌گیری‌ها و… را شامل گردند، احساس می‌شده‌است. إن‌شاءالله با ادامه‌ی این مباحث با آشنایی اصول اول‌یه‌ی خبرنگاری و گزارش‌گری، این فصل از مجموعه‌ی پزشک‌یار نیز تکمیل خواه‌ند شد.

۵۰۳.۰۱- اصول سواد رس‌انه‌ای

فایل ODT - فایل PDF

  • محمد مشکینی
  • ***لطفا برای پشت‌يبان‌ی و حمایت از ما روی لینک‌های مربوط‌ه و یا سربرگ مزبور کلیک نمای‌ید. با تشکر***

۶۰۱- مسئول‌یت فن‌ی تجهیزات پزشک‌ی

محمد مشکینی | يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۰۷:۲۸ ق.ظ | ۰Komento(j) نظر

حیطه‌ی تجهیزات و وسایل پزشک‌ی، گستره‌ی وسیع و تاریخ‌چه‌ای به قدمت نزدیک به عمر بشری دارد؛ ترکیب‌ی‌ست از علم، تجربه، هنر، صنعت و بازار.

اکثر کشورهای دنیا برای نظام‌مند و ضابطه‌دار کردن کن‌ش‌های این حیطه سازمان‌هایی را متولی این امور قرار داده‌اند.

اداره کل تجهیزات پزشک‌ی وزارت به‌داشت، درمان و آموزش پزشک‌ی به عنوان متولی این امر در ایران، اقدام به انتشاز دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های مرتبط؛ برگزاری دوره‌های آموزش‌ی و بازآموزی و... می‌نمای‌د.

مطالب این بخش چکیده‌ای از نکات مهم و موارد آموزش‌ی این دوره‌ها می‌باش‌د که تقدیم حضورتان می‌گردند؛ در ادامه‌ی مطالب به فایل‌های اصیل و سایر موراد مطالع‌ات‌ی می‌توان‌ید دست‌رس‌ی داشت‌ه باش‌ید. 

فایل ODT - فایل PDF

لینک خرید حمایت‌ی: https://idpay.ir/irmo-3i/file/124956

QRCode-MedicalDevicesInspectorNotes.png

  • محمد مشکینی
  • ***لطفا برای پشت‌يبان‌ی و حمایت از ما روی لینک‌های مربوط‌ه و یا سربرگ مزبور کلیک نمای‌ید. با تشکر***

۰۰۲- مراقب‌ت‌های پیش‌رفت‌ه‌ی صدمات و آسیب‌های ضربه‌ای

محمد مشکینی | چهارشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۸، ۰۴:۱۷ ب.ظ | ۰Komento(j) نظر

آسیب‌های ناشی از تروما و صدمات عمدتا در زنده‌گی روزمره روی‌داده و قابل پیش‌گیری هست‌ند. با این‌جال عمدتا پیش‌گیری از بروز این حوادث مغفول مانده و آن‌ها را نیازمند اقدام درمان‌ی و بستری بیمارستان‌ی می نمای‌د.

مدیریت خدمت‌رس‌ان‌ی به این بیماران و مصدوم‌ین هم‌چون سایر موارد مربوط به اورژانس‌ها از صحنه‌ی حادثه می‌بایست آغاز گردد؛ در طی این سلسله مباحث به تدریج با انواع این آسیب‌ها و ضروری‌ترین اقدام‌ات اول‌یه و اساس‌ی برای پیش‌گیری و گسترش آسیب مربوط‌ه آشنا خواه‌یم شد

  • محمد مشکینی
  • ***لطفا برای پشت‌يبان‌ی و حمایت از ما روی لینک‌های مربوط‌ه و یا سربرگ مزبور کلیک نمای‌ید. با تشکر***

شاید شما تا به حال تو شرایط اورژانس و موقع‌یت‌ی که مرگ یا زنده‌گی یه انسان بسته‌گی به عمل‌کرد سریع شما داشت‌ه باش‌ه قرار ن‌گرفت‌ه باش‌ین و شاید هم تا آخر عمرتون هم با چنین صحنه‌ای مواجه ن‌ش‌ین؛ اما یه لحظه یه تجربه‌ی ذهن‌ی ایجاد کن‌ین و خودتون رو تو این موقع‌یت (مثلاً سر سفره نشست‌ین و موقع غذاخوردن، لقمه تو گلوی یک‌ی از افراد دور سفره گیر می‌کن‌ه. تصادفات جاده‌ای تو ایران حدود ۳۰-۴۰٪ کل سوانح دنیا است، ممکن‌ه نفر بعدی که دچار این سانحه می‌ش‌ه شما، خانواده‌ی شما و یا حادثه‌ای باش‌ه که جلو روی شما اتفاق می‌افت‌ه و…) تصور کن‌ین؛ آماده‌گی مواجه شدن با این شرایط رو دارین؟

دریافت فایل ODT - دریافت فایل DOCX - دریافت فایل PDF

UPDATE: می‌توان‌ید در این دوره مجازی هم شرکت کرده و گواه‌ی لازم را کسب نمای‌ید: https://savelife.ir/course/41925

لطفا به لیست‌پخش وب‌سایت آپارات برای مشاهده‌ی ویدئوهای هم‌راه آموزش‌های کمک‌های اول‌یه و اورژانس مراجعه نمای‌ید: https://www.aparat.com/playlist/32249

لطفا به لیست‌پخش وب‌سایت آپارات برای اصول به‌داشت و سلامت همه‌گانی مراجعه نمای‌ید: https://www.aparat.com/playlist/6440

لطفا به لیست‌پخش وب‌سایت آپارات برای آموزش‌های احیای پایه خارج بیمارستان‌ی و داخل بیمارستان‌ی برحسب الگوریتم‌های ۲۰۲۰ مراجعه نمای‌ید: https://www.aparat.com/playlist/6672093

لینک خرید حمایت‌ی: https://idpay.ir/irmo-3i/file/191462

QRCode-501EmergencyForAll.png

  • محمد مشکینی
  • ***لطفا برای پشت‌يبان‌ی و حمایت از ما روی لینک‌های مربوط‌ه و یا سربرگ مزبور کلیک نمای‌ید. با تشکر***

۰۰۱- مراقب‌ت‌های پیش‌رفت‌ه‌ی حوادث قلب و عروق

محمد مشکینی | جمعه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۲۴ ب.ظ | ۱Komento(j) نظر

با سلام و عرض وقت به‌خیر

این اول‌ین پست این مجموعه‌ هست؛

۰۰۱- مراقب‌ت‌های پیش‌رفت‌ه‌ی حوادث قلب و عروق

آشنایی با نحوه‌ی انجام مداخله‌های به هنگام در مواقع بروز حوادث قلب‌ی-عروق‌ی، برای کادر درمان‌ی و پزشک‌ان تحت نظر انجمن قلب آمریکا (AHA) و به صورت ۳ دوره‌ی

  1. Basic Life Support (BLS)
  2. Advanced Cardiac Life Support (ACLS)
  3. Pediatric Advanced Life Support (PALS)

برگزار می‌شود.

در واقع به جز یادگیری BLS که برای تمام افراد جامعه و کارکنان پیش‌بیمارستان‌ی توصیه می‌شود و اجباری‌ است. دوره‌های ACLS و PALS مخصوص کادر درمان و بیمارستان‌ی می‌باش‌د که دست‌رس‌ی بیش‌تر و به‌تری نسبت به داروها و مواد مورد نیاز جهت انجام اقدامات حرفه‌ای و پیش‌رفت‌ه دارند.

این دوره‌ها نخست‌ین بار در سال ۱۹۷۴ جهت استانداردسازی اقدام‌ات احیای قلب‌ی-ریوی آغاز شدند و با ادامه‌ و روزآمدسازی در سال‌های ۱۹۸۰، ۱۹۸۶، ۱۹۹۲، ۲۰۰۰، ۲۰۰۵، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵؛ به هشت‌امین مرحله از نمو خود رس‌یده‌اند. با توجه به این‌که گایدلاین‌های تدوین شده توسط AHA مبنای اصل‌ی تنظیم دوره‌های فوق می‌باش‌ند، عمدتا طی این ۲۰ سال اخیر، پس از تدوین شیوه‌نامه‌های جدید، فایل‌های آگاه‌سازی و فیلم‌های مربوط به روزآمدسازی‌های جدید طی یک سال آی‌نده تدوین شده و با روزآمدسازی اعضای مربوط‌ه و افراد ذی‌النفع، فیلم‌ها، فایل‌ها و کتاب‌های جدید دوره‌های فوق به طور کل‌ی جای‌گزین موارد قبل‌ی می‌شوند.

برای اطلاع‌ات بیش‌تر می‌توان‌ید به این وب‌سایت‌ها مراجعه کن‌ید:

http://www.heart.org

https://www.acls.net

http://www.aclscertification.com

هم‌چنین در صورت دست‌رس‌ی به پرداخت‌های آن‌لاین خارج از کشور با شرکت در دوره‌های مربوط‌ه در ۲ سایت اخیر می توان‌ید مدرک مربوط‌ه را نیز ابتیاع کن‌ید؛ هم‌چنین می‌توان‌ید با شرکت در آزمون‌های آن‌لاین این دو سایت سطح مهارت خود را ب‌آزمای‌ید:

https://www.acls.net/quiz.htm

http://www.aclscertification.com/free-learning-center/practice-tests

Update: در صورت‌ی که علاقه‌مند به شرکت در دوره‌های مجازی و دریافت گواه‌ی در داخل ایران هست‌ید، می‌توان‌ید با مراجعه به وب‌سایت https://www.savelife.ir که توسط مؤسسه‌ی احیاگران طب و با هم‌کاری انجمن علم‌ی طب اورژانس ایران برگزار می‌شود، شرکت نمای‌ید. و البته در صورت‌ی که می‌خواه‌ید در دوره‌های فیزیک‌ی در ایران شرکت کن‌ید، اکثر واحدهای آموزش بیمارستان‌ها و پرستاری این دوره‌ها برگزار می‌کن‌ند، با این‌حال واحد آموزش مهارت‌های بالین‌ی (آمبا) بیمارستان آتیه تهران http://www.atiehhospital.ir امکان صدور گواه‌ی بین‌الملل‌ی را نیز از سال‌ها پیش فراهم آورده‌است.

پس از این مقدمه‌ی نسبتا طولانی، افتخار معرف‌ی ۰۰۱- مراقب‌ت‌های پیش‌رفت‌ه‌ی حوادث قلب و عروق از مجموعه‌ی پزشک‌یار را داریم؛ لطفا برای آگاه‌ی از محتویات این بخش به ادامه‌ی مطلب مراجعه نمای‌ید.

  • محمد مشکینی
  • ***لطفا برای پشت‌يبان‌ی و حمایت از ما روی لینک‌های مربوط‌ه و یا سربرگ مزبور کلیک نمای‌ید. با تشکر***